Ahad, 25 November 2012

LARUT BERSAMA BILAL BIN RABAH

LARUT BERSAMA BILAL BIN RABAH



Membayangi diri, berada di kota Mekah pada masa silam, lebih 1400 Hijrah membuatkan jiwa haru dan amat sebak. Saya begitu larut dengan kisah silam itu sehingga tidak dapat menahan air mata daripada mengalir , tetapi mujur saja saya di duduk di barisan atas dan belakang dewan dengan lampu dimalapkan, membolehkan saya menyembunyikan wajah yang sudah basah dengan air mata .


Suara lantang Sheikh Yawar Baig , melantun-lantun pada segenap ruang dewan CAC, UIAM, mengisah kembali seorang hamba abdi yang bukan sekadar dihinakan bahkan disiksa dengan siksaan yang tidak akan tertanggung oleh manusia biasa..Bilal , itulah nama yang dihinakan ketika itu namun nama itu kini sentiasa basah dibibir kaum Muslimin setiap kali laungan azan diserukan.



Namun apakah Bilal bin Rabah akan berbangga apabila dianggap wira kerana penghormatan yang diberikan Rasulullah Sallallahu ’alaihi wassalam untuk melaungkan seruan azan buat kali pertama di Kota Mekah sehingga namanya disebut-sebut hari ini? Sungguh, bukan itu yang akan menjadi memori indah dalam hidupnya .



Kemuncak kemenangan dalam dirinya adalah tatkala beliau berjaya mencabar keegoaan tuannya Umayyah bin Khalaf. Biar berulangkali Umayyah Ibn Khalaf memaksa Bilal mengakui Latta dan Uzza sebagai tuhan, namun Bilal terus mencetuskan kemarahan dan sekaligus mengajar Umayyah bahawa yang berhak disembah adalah Allah Yang Satu. Dipukul. dipalu, diheret dan dijemur di tengah panas padang pasir sekalipun, namun beliau tidak akan berganjak bahawa yang berhak disembah adalah Allah Yang Satu.

Itulah kemuncak kemenangan dan detik paling manis dalam sirah hidupnya yang meletakkan diri daripada seorang hamba yang dihinakan oleh manusia kepada jiwa yang dimuliakan disisi Allah Subahanahu Wata’alla. Sehingga selepas kewafatan Rasullullah sallalLahu alayhi wa alihi wassalam, Bilal tidak berdaya untuk mengalunkan seruan azan kerana beliau akan menangis teresak-esak apabila menyebut “Ash hadu anna Muhammad Rasullullah”. Begitulah kasihnya yang sangat mendalam  terhadap kekasihnya  Rasullullah sallaLlahu alayhi wa alihi wasallam.

Lalu saya melihat ke dalam diri, sejauh manakah kasih saya terhadap Rasullullah Sallalllahu alaihi wassalam, yang telah mengharungi jerih payah menanam aqidah ke dalam hati ini agar menundukkan keegoaan diri pada Allah Yang Satu. Saya juga bertanya , apakah detik kemenangan dan kemanisan yang akan saya pateri dalam sejarah hidup selama masih bernafas di bumi untuk membolehkan diri ke syurga? Semakin saya larut dan hadam dalam kisah silam yang begitu merentap jiwa dan fikiran , semakin saya tidak mampu menahan air mata hangat daripada mengalir. Sungguh, saya terpaksa berhenti di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan