Isnin, 24 Disember 2012

ACILUT , AT ,AT ... (KATAK OH KATAK)

ACILUT , AT , AT ...  (KATAK OH KATAK)
 

                    Hidup ini ternyata berebut-rebut dan berkejar-kejar. Ketika pelupuk mata baru dikatup rapat, dan dalam otak ini mula dihayun mimpi, jam loceng sudah berteriak. Bunyi jam loceng itu kalau diterjemahkan akan bermaksud begini,

             “Ayuh, bangkit kamu! Dah subuh. Mandi, solat dan bersiap-siap ke pejabat. Masa tidak menunggu kamu."

                 Aduh! Itulah rutin harian aku dan kalian juga. Setiap pagi buta, mempersiapkan anak ke sekolah lalu aku dan isteri bergegas ke pejabat . Semua orang berkejar-kejarkan masa, berebut-rebutkan jalan raya, LRT, komuter dan segala pengangkutan yang berkaitan dengannya. Jika tidak, tentu akan terperangkap dalam kesesakan. 


                Bersesak-sesak dengan kereta dan bersesak-sesak dengan orang. Bersungutlah namun keadaan tidak pernah berubah. Semakin ditambah pengangkutan dan dilebarkan jalanraya, masalah tidak selesai-selesai juga. Maka aku dan kalian juga teruskan sahaja rutin berebut-rebut dan berkejar-kejar ini yang kadangkala ada keseronokannya juga.

         Setelah berbulan-bulan melalui rutin harian yang membosankan, tiba-tiba anak tunggalku menghidu keluarbiasaan.

                   “Abah. Dah lama tak nampak katak," ujar Aman, yang berusia sembilan tahun. 


              Aku tercengang. Lalu mataku merayap melihat sekelilingku. Baru pagi itu aku sedar, sudah lama juga tidak kelihatan kelibat katak . Kebiasaannya ,setiap pagi sebelum ke sekolah, Aman akan menghambat katak yang suka duduk di tepi rak kasut malah kadang-kadang katak itu akan duduk mengeram di dalam sepatu sekolahnya.

                “A’ah. Dah lama tak nampak,” balasku, mengiyakan kata-kata Aman.

                   Lalu aku menoleh, berkerut dahi menatap wajah Aman.
                 “Aman rindu katak?” tanyaku mengusik. 


            Aman tersenyum. Aku juga tersenyum. Senyuman kami bersatu menyingkap peristiwa lucu yang kemudian berbalam-balam bertandang ke dalam benak kami..
         

            “Abaaaaaaah!” Aman menjerit, membuatkan aku yang sedang menolong Tipah mengemas di ruang tamu terenjat.

              “Abaaaaaaaah!” jerit Aman sekali lagi. Dia berlari keluar dari bilik air dalam keadaan telanjang bulat. Melihat Aman begitu aku jadi cemas. Tipah yang sedang memasak di dapur juga bergegas ke ruang tamu.

                “Kenapa Aman?" Aku bertanya. Aman kupeluk kuat-kuat. Pucat lesi dan tercungap-cungap anakku Aman sehingga tergugup-gugup untuk berkata-kata.

                “Ad, ad, ada katak,” ujarnya ketakutan.


         “Hah, katak! Eeeeee...” Tipah pula turut menjerit geli-geleman lalu melompat ke atas sofa.

            Aduh! Ribut sekali rumah aku jadinya gara-gara seekor katak.

            “Katak terbang ya?” Aku bertanya dan Aman mengangguk. Aku terus menuju ke bilik air dan ternyata katak yang berkaki panjang itu sedang tenang melekap pada dinding bilik air. Segera aku tutup pintu bilik air untuk mengelakkan katak itu melompat keluar. Ketika aku hendak ke dapur mendapatkan penyapu , aku dapati Aman masih togel manakala Tipah melekat di sofa , tidak bergerak-gerak. Begitu sekali penangan katak. Aku ke bilik mengambil tuala lalu kuberikan kepada Aman.


                   “Tutup tu. Katak suka hinggap kat anu tu”


                    “Eeeee...” 

              Ah! Tipah pula yang menjerit geli-geleman tatkala aku berkata begitu. Geliang-geliutnya seperti orang yang sedang makan mangga muda yang paling masam. Memang bingit jeritannya, lebih bingit daripada jeritan Aman. Lalu aku senyum sinis dan hiasan kumis nipis di atas bibirku membuatkan senyumanku kelihatan benar-benar mengejek.            


             “Cepatlah abaaang...” perintah isteriku, ketakutan. Harakatnya mesti panjang kalau dia mengeluarkan perintah begitu. Dia kulihat lebih takut daripada Aman. Sebelum isteriku jadi histeria, baik aku mulakan episod kejar-mengejar dan hambat-menghambat.
              

               Aku melangkah masuk ke bilik air. Kehadiran aku telah menyebabkan katak spesis berkaki panjang ini terkejut, lalu bukan sahaja katak itu tidak tentu arah melompat-lompat, malah aku juga turut melompat-lompat. Ke kiri dan ke kanan kutepis dengan penyapu. Dalam keberanian aku , perasaan geli tetap juga ada terutamanya jika katak yang berkulit lembik itu menghinggapi tubuhku.
         

             Aku takut juga kalau tiba-tiba katak itu memancutkan air kencingnya kerana menurut kata orang, jika air kencingnya terkena pada mata, boleh menyebabkan buta.

                 Bagi aku, bukan buta yang menakutkan justeru kejayaan katak itu kencingkan aku sudah menjadi satu penghinaan bagiku. Yalah., aku manusia terhormat dikencingkan haiwan tidak berakal. Jadi aku mesti memastikan katak itu tidak memancutkan kencingnya walau semillimeter pun pada kulit tubuhku demi mempertahankan harga diriku.


                 Berkaki panjang yang membolehkannya melompat tinggi serta berkulit lembik merupakan perisai katak spesis ini manakala aku dengan penyapu ini pula sebagai perisaiku. Maka dalam gelanggang yang kecil ini, aku dan katak berkaki panjang beradu, siapa yang kuat dan siapa yang bijak.                 

                      Aku tidak menafikan kehebatan katak ini melompat begitu tinggi. Namun untuk menundukkan kehebatannya , aku perlu menggunakan strategi tertentu dan mesti mengenali kekuatan dan kelemahannya. 

                 Lalu kuhayun-hayunkan penyapu untuk mengelak dia menguasai aku. Aku juga mesti memastikan dia jatuh ke lantai. Pada saat dia jatuh ke lantai, maka aku akan memulakan strategiku . Aku tekan tubuhnya dengan penyapu sehingga dia tidak boleh mengepakkan kakinya.

              Biarpun katak itu tidak berakal , namun dia menggunakan juga kebijaksanaannya untuk menunjukkan kehebatan diri. Dia terus mendiamkan diri dengan menundukkan kepalanya bagaikan sudah tewas. Lalu tatkala aku mengheretnya dengan penyapu, dia menggunakan kelebihan badannya yang lembik dengan meleperkan badannya lalu merangkak memboloskan diri dari celahan penyapu. 


               Apa lagi, dengan kelebihan berkaki panjang dia terus melompat dengan lompatan paling bertenaga, lalu hinggap di penjuru tingkap bilik air . Sebelum membuat lompatan terakhir, dia sempat menegakkan kepalanya lalu berpaling kepadaku.

            Sungguh aku dicabar dengan tingkah sinisnya, lalu kuhayunkan penyapu padanya. Namun dia lebih pantas bertindak dengan melompat keluar melalui tingkap bilik air yang ternganga.

           Walaupun aku sepatutnya lega dia telah keluar dari rumahku namun aku rasa tercabar juga. Mengapa tidak? Ternyata tipu muslihat katak itu mengatasi strategi aku.

            “Kenapa tersenyum-senyum ni?,” Tipah menegur, berkerut dahi. Teguran Tipah mengejutkan aku dan Aman daripada lamunan kejar-mengejar dan hambat-menghambat itu .

          “Cepat. Nanti LRT sesak!” Tipah memperingatkan. Kata-kata isteriku membuatkan aku teringat episod berebut-rebut dan berkejar-kejar sebenarnya belum berakhir dan tidak akan pernah berakhir.

           Setelah Aman menaiki bas sekolah yang sudah beberapa kali membunyikan honnya, aku dan Tipah bergegas menaiki kereta untuk ke stesyen LRT.

            Sepanjang perjalanan itu , aku tidak henti-henti tersenyum, mengingati peristiwa kejar-mengejar dan hambat-menghambat itu. Apatah lagi ketika kami sudah berada di dalam LRT, memandang Tipah membuatkan senyumanku semakin lebar menirus. Dengan kumis di atas bibirku, dan senyuman yang merapatkan bibir , membuatkan Tipah berkerut-kerut dahi, memikirkan apakah yang sebenarnya terlonggok dalam fikiranku.

             Sekali lagi fikiranku hanyut. Peristiwa satu malam di dalam kamar tidurku menggeletek perasaanku.

           “Kenapa Tipah?” tanyaku sebaik sahaja aku melangkah masuk ke dalam bilik tidurku yang hanya diterangi lampu malap. Di atas katil, Tipah duduk berkerut-kerut dahi sambil mengibas-ngibas selimutnya. Dia kelihatan cemas. Dan tiba-tiba...

          “Abaaaaaang!” Tipah menjerit. Dia melompat tetapi kakinya tersangkut lalu tergolek di atas lantai . Tubuhnya terbelit oleh selimut menyebabkan jeritannya semakin melengking. Aku cemas. Aku cuba menarik Tipah keluar dari dalam selimut.

              “Kenapa ni, kenapa?” Aku bertanya mencari punca tetapi pertanyaanku berjawab. Tiba-tiba ada sesuatu melekap di tengkokku. Bulu romaku merinding. Dengan cahaya bilik yang malap-malap romantik begitu, aku meraba-raba tengkokku. 
Lembik!


              Apa lagi, aku tepis makhluk asing itu tetapi gagal. Dia betul-betul melekap pada tengkokku. Dalam kegelian kupaksakan diri mencengkam kuat makhluk lembik ini lalu cepat-cepat aku baling ke dinding sehingga dia berdesit-desit melontarkan suaranya. Mungkin dia kesakitan kerana aku menariknya dengan kuat sehingga mengeluarkan suara halus yang lebih tinggi berbanding jeritan Tipah.

             “Abaaaang...” Tipah pula, bergantian menjerit. Dia terkial-kial menarik selimut yang membungkus tubuhnya. Aku , yang tadinya cemas tiba-tiba terkaku sebentar kerana kegelian dan juga kerana berasakan diri seolah-olah menjadi juri dalam satu akademi muzik, mencari juara suara soprano yang paling handal.
     

      “Abaaaaang...” semakin melengking suara Tipah membuatkan aku tersentak. Ah! Tipah masih tergolek di atas lantai, terbungkus dalam selimutnya sendiri.
 

                    Segera aku tekan suis lampu, menjadikan ruang bilikku lebih terang. Tanpa berlengah aku membantu Tipah sebelum dia memekik-mekik lagi.

                  Sebaik sahaja terlepas daripada belitan selimut, Tipah terus memeluk aku. Pada masa yang sama makhluk asing yang sudah kukenal pasti gerangannya terus melompat-lompat tidak keruan di dalam bilik tidurku. Aku kira dia juga ketakutan. Sama ada ketakutan kerana telah menceroboh rumah orang atau mungkin ketakutan mendengar suara Tipah yang jerit melengking-lengking.

               Sungguh Tipah berterusan menjerit dan betul-betul pula di cuping telingaku. Bingit dan memeningkan. Leherku dibelit tangan Tipah, membuatkan aku hampir tidak bernyawa. Tenaga perempuannya dalam ketakutan mengatasi tenaga gergasi. Sambil berpaut padaku, dia menggeliang-geliut apatah lagi tatkala melihat katak melompat-lompat di atas ranjang kami.

           Tipah yang tadinya begitu kejap memelukku tiba-tiba berlari ke arah pintu sambil menjerit-jerit. Aku mengejarnya dari belakang. Kali ini aku pula yang memeluknya.

              Aku tahu Tipah mahu berlari keluar tetapi mujur sahaja aku teringat mentuaku yang datang bermalam di rumahku masih berada di ruang tamu menonton televisyen. Tak mungkin aku membiarkan isteriku, Latifah berlari-lari keluar dalam pakaian tidurnya yang nipis begitu.

                Lalu kuheret Tipah ke bilik air. Mulutnya kutekup dengan telapak tanganku agar dapat mengelakkan dia daripada menjerit-jerit. Sebaik sahaja aku dan Tipah sudah berada di dalam bilik air, aku tendang pintunya sehingga tertutup rapat. Tipah rimas mulutnya ditekup begitu namun dalam pada itu matanya liar, merayap-rayap melihat keliling bilik air itu. Aku pasti dia takut andainya katak itu turut berada di dalam bilik sekecil itu.


             Aku tenangkan Tipah yang wajahnya kulihat sudah semerah semarak api. Supaya dia lebih yakin, aku berikan tuala padanya yang memang tersangkut di bilik air. Aku menyuruhnya menutup celahan di bawah pintu bilik air dengan tuala apabila aku keluar nanti supaya katak itu tidak boleh merangkak masuk melaluinya.

                 Aku juga memesan Tipah supaya tidak mengunci pintu bilik air, bimbang nanti histerianya datang lagi lalu Tipah boleh jatuh pengsan, tak bangun-bangun. Aku mahu keluar membuat perhitungan dengan katak berkaki panjang itu yang telah kucar-kacirkan hidup keluargaku pada malam- malam begini.


               Sepantas itu, aku keluar dari bilik air meninggalkan Tipah seorang diri. Sepantas itu juga aku keluar dari bilik tidurku tanpa aku peduli di sudut mana si katak itu sedang mendarat.Ketika aku menyelinap keluar dari pintu bilik tidurku, aku tersentak. Kedua-dua mentuaku sudah berada di hadapan pintu bilikku, berwajah bengis.

            Ah, apa lagi! Dengan posisi aku berdiri setentang , aku seperti konduktor dalam satu okestra yang mengendalikan alunan suara mezzo soprano pula kali ini. Melenting-lenting marahnya , diselit pula khutbah kerukunan rumah tangga membuatkan rentak mezzo sopranonya meruncing tinggi. Mendengar Tipah menjerit-jerit, fikirnya sedang berlaku penderaan fizikal yang maha dahsyat.

             Mujur Aman keluar dari biliknya. Dia terpinga-pinga sambil menenyeh-nenyehkan mata. Mungkin dia baru sahaja hendak tidur.
  

          “Aman. Keroppi!” kataku, sambil menuding jari ke arah bilik. Aman memandang aku sambil tersenyum-senyum malas, tanda dia faham taufan yang sedang melanda di bilik aku. Aku mengenyitkan mata memohon bantuannya dan dia faham akan isyarat aku itu.


                    Ketika mentuaku sedang begitu berapi-api dengan lantunan suara mezzo sopranonya, Aman menarik kedua-dua mentuaku ke ruang tamu. Aku serahkan tugasan menerangkan duduk perkara sebenar kepada Aman manakala aku terus ke dapur mengambil penyapu dan plastik sampah. Ketika aku berpatah balik ke bilik, mentuaku yang tadinya marah melenting kini mengilai-ilai pula sambil beristighfar panjang.

                Aman kulihat menyerengehkan wajahnya. Dia sedikit pun tidak tersentuh oleh rasa geli hati datuk dan neneknya justeru sekadar melongo hampa , mungkin agak kecewa kerana tidurnya tergencat. Aku kasihan padanya namun keributan yang sedang melanda bukanlah atas kehendakku. 


                 Namun aku amat berterima kasih kepada Aman kerana telah menjalankan tugas yang aku berikan kepadanya. Ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban yang sedang aku pikul.


                Episod kejar-mengejar dan hambat-menghambat bermula lagi. Beralatkan plastik sampah dan penyapu sebagai perisaiku, aku sudah bersiap- sedia untuk bertempur dengan haiwan spesis melompat ini. Pantas tetapi berhati-hati aku masuk ke bilik semula. Bagaikan tingkah seorang pencuri, mataku melayar ke seluruh bilik, tidak berkelip barang sepicing pun.                   

               Sunyi sepi seperti tidak berpenghuni meski pun beberapa minit yang lalu begitu ribut dengan suara-suara lengking. Dalam sepi itu, yang pasti, ada dua makhluk sedang berada dalam dunianya sendiri-sendiri. Si katak yang entah di mana sedang menyembunyikan diri dan Tipah yang aku andaikan sedang resah di dalam bilik air tentunya mengharapkan sketsa ini cepat-cepat berakhir. Barangkali juga dia sedang mengepakkan lengannya lalu memangkukkan kedua-dua telapak tangan, lebar-lebar , bermunajat mengalunkan doa pendinding. 

                 Aku harap telahan aku itu betul dan mengharapkan Tipah dalam keadaan sedar, tidak pengsan gara-gara terenjat kerana terlalu kuat menjerit, juga kerana kegelian yang melampau. Pada masa yang sama , aku mengharapkan Tipah duduk diam-diam di dalam bilik air, tidak histeria lagi supaya aku boleh memberikan tumpuan secara tuntas pada pertarungan yang bakal berlangsung.

                Kelibat katak tidak kelihatan tapi aku dengan yakin sekali katak itu masih berada di dalam bilik tidurku ini. Kali ini agak sukar sedikit kerana tingkap bilikku berlangsir dan tingkapnya pula terkatup rapat. Perabot bilik pula menjadi tempat strategik bagi si katak berlindung diri. Kali ini selain strategi, aku juga mesti menggunakan tipu muslihat. Menurut pakar pengatur strategi, strategi sahaja tidak cukup kalau tidak menggunakan tipu muslihat. Meski pun aku sebenarnya tidak suka dengan buah fikiran seperti itu, tetapi ternyata dalam gelanggang tertentu, tipu muslihat menjadi sangat penting terutamanya dalam usaha jerat-menjerat.


                Mataku merayau , mencari-cari di manakah agaknya gerangan si katak ini menyembunyikan diri. Bagaikan seorang mata-mata, aku tiba-tiba tersenyum sendirian. Sudah beristeri dan mempunyai seorang anak tetapi aku seolah-olah berbalik kepada alam kanak-kanakku. Acilut, main sembunyi-sembunyi kemudian berlagu-lagu,

                       
Acilut at at, acilut kucing lompat,                                         

                       Nestum nestat, Pak Ali tukang cat,
                       Bulu kucing Pak Ali jilat.

                   Aku tersengeh-sengeh ketika mengingati lagu ini. Lalu dalam situasi seperti aku ini, aku rasakan lagu acilut ini patut kugubah jadi begini,


                    Acilut at at, acilut katak lompat                  

                    Nestum  nestat , Pak Mamat kaki lompat
                    Jumpa katak aku rembat

                 Semakin lebar aku tersengeh dan semakin bersemangat pula aku mahu mencari si katak ini. Akan kurembat dia apabila aku nampak kelibatnya nanti.

             Terasa pula keseronokan bermain acilut dan kali ini dengan makhluk yang terkenal dengan kehebatannya melompat dan sekerabat pula dengan sesumpah kerana pandai meletakkan diri pada satu-satu tempat yang menyukarkan orang untuk mengesannya. Ini menjadikan permainan acilut di tengah-tengah malam begini mejadi satu permainan yang sangat mencabar bagiku.

              Aku kuiskan penyapu di celah-celah gerobok dan di belakang tabir. Terasa gementar juga. Manakan tidak, pada bila-bila masa tanpa aku sedari atau aku terleka seketika, dia boleh keluar melompat lalu hinggap pada tubuhku lalu melekat dan akan menyebabkan aku terpaksa menarik lalu melemparkannya ke dinding. Cukuplah sekali dia telah hinggap di tengkokku tadi. Cukuplah sekali itu.

               Jenuh aku mencari dan mataku sudah mula berasa tegang. Perasaan geram dalam diri sudah mula berderam-derum. Namun aku tetap tidak akan mengalah. Tidak mungkin aku berserah diri pada haiwan yang tidak berakal ini.

         Beberapa minit berlalu. Sungguh si katak ini menggeletakkan aku dalam teka-teki. Apakah dia masih di sini? Atau barangkali dia telah keluar melalui celahan-celahan lubang yang paling sempit yang aku sendiri tidak dapat melihat dengan mata kasarku ini. Dasar tabiat si katak, suka sekali membuat kejutan. Aku benar-benar dicabar dan mula naik radang. Lalu aku ketuk lantai dan dinding dengan penyapu berkali-kali dengan harapan dia akan keluar menyerah diri. Ketika hatiku sedang panas tiba-tiba aku tersentak.

                “Abaaaaang...” Bulu romaku merinding. Kali ini bukan kerana katak itu menghinggapi tubuhku malah suara melengking Tipah dari dalam bilik air benar-benar mengejutkan aku. Aku jadi bingung. Ketika aku sedang terenjat begitu, aku sempat berfikir. Tipah menjerit kerana terkejut aku mengetuk lantai dan dinding atau.......,

             “Oh, tidak!” Tanpa berlengah, aku memanjangkan langkah menuju ke bilik air. Tidak dapat aku gambarkan bagaimana Tipah akan tergeliang-geliut dipermain-mainkan si katak yang akan mempertontonkan aksi lompat-melompat di dalam bilik air yang sempit itu.

              Aku sendiri tidak rela sama sekali andainya katak itu menyentuh isteriku barang secuit pun pada kulitnya yang halus mulus. Isteriku maruahku dan harga diriku. Lalu semakin kuat aku menggenggam penyapu.
 

               Namun, belum sempat aku melangkah , tiba-tiba kepalaku dicengkam sesuatu. Ah! Si katak itu memperlihatkan diri, betul-betul di atas kepalaku , seolah-olah hendak memberitahu bahawa dia masih ada di dalam bilik tidurku ini dan bukan di bilik air seperti yang aku fikirkan. Aku cuba menepis namun pada saat yang sama terasa percikan air mengenai kepalaku.

                  Aaargh...biadap! Sungguh si Katak itu telah kencingkan aku. Meledak dadaku, berdegung-degung bagai antan menghentak lesung. Aku benar-benar rasa terhina . Entah dari mana dia muncul dan sedetik itu juga dia melompat lagi lalu menghilangkan diri. Sungguh aku amat marah sekali kerana dia telah menjatuhkan martabat aku.

           Mataku merayau mencari kelibatnya tetapi kemudian mataku tertumpu pada langsir yang berbunga-bunga kelabu. Warna kulitnya terlalu mirip dengan corak langsir itu sehingga sukar aku mengesannya.


                 “Dasar kerabat sesumpah!” Aku menggumam.

             Lalu aku hayunkan penyapu ke arahnya yang sedang bergayut di langsir yang beropol-ropol. Namun dengan tenaga luar biasanya, dia melompat tinggi membuatkan aku tidak keruan. Bulu romaku merinding setiap kali dia membuat lompatan yang sangat bertenaga. Sementara itu, aku pula tidak tentu arah menghayunkan penyapu ke kiri dan ke kanan. Tatkala aku membuat satu rembatan yang kencang ,tiba-tiba aku terdengar suara decitan yang langsing.

                  Aku pasti itu ialah suara dia meskipun pada masa yang sama Tipah masih tidak henti-henti menjerit dari dalam bilik air dengan suara ala sopranonya. Mataku galak mencari kelibat si katak yang aku pasti sudah tumbang akibat rembatanku tadi. Decitan langsing katak itu mungkin petanda dia terkena rembatan aku.

                Aku terus mencari-carinya. Aku kibas-kibas selimut. Aku selak-selak bantal. Aku teliti setiap penjuru lantai dan setiap dinding yang terbentang. 


                        'Oh! Di manakah gerangan si dia ini?'


              Marah, letih dan geram. Bajuku sudah lencun dengan peluh dan kepalaku sudah berbau hancing. Aku tidak tahu bilakah permainan acilut ini akan berakhir. Jeritan Tipah dari dalam bilik air yang menyeru-nyeru aku sudah cukup memeningkan kepala. Aku sekadar berharap agar Tipah tidak jatuh pengsan akibat kegeliannya yang melampau. Aku benar-benar letih.

                   Pada ketika aku sudah mula berputus asa, tiba-tiba aku terdengar bunyi decitan lagi dan tiba-tiba tanganku ditampan. Ah! Si katak itu tiba-tiba melompat ke arahku. Aku terkejut tetapi kali ini aku mesti bertindak pantas. Ya, bertindak pantas dan bijak. Aku mesti mendahuluinya sebelum dia mendahului aku. Aku mesti menggunakan strategiku. Aku mesti tundukkannya. Aku mesti kembalikan maruahku setelah aku dikencingkan semudah itu.

                   Permainan acilut masih berterusan. Bergolek-golek bebola mataku mencari kelibat si katak ini. Ah! Rupa-rupanya dia sedang dengan senang hati mendarat di almari hias , bertenggek di atas bedak kompak Tipah sambil terteleng-teleng. Mungkin dia juga mahu melihat diri dalam cermin. Lalu perlahan-lahan aku menghampirinya. Pada masa yang sama aku semaikan ingatan dalam benakku. Pantas dan bijak disertai kekunci strategiku, jika aku mahu berjaya menundukkannya. Berulang kali aku mengingatkan diri tatkala aku melihat si katak begitu leka menghadap cermin hias.

                 Katak itu terkejut ketika aku menghampirinya. Pada saat dia cuba melompat, aku rembat dengan pantas ke arahnya. Dia jatuh semula ke atas almari hias. Lalu dengan cepat aku tekan tubuhnya yang kurus dan panjang dengan penyapu lalu aku jatuhkannya ke atas lantai.

           Ah! Aku meneruskan strategiku dengan terus menghimpitnya dengan penyapu lalu membuatkannya duduk diam-diam. Ketika itu kakinya yang menjadi perisai kini terlipat mati. Sungguh dia tertunduk bagaikan sudah tewas.

              Namun aku masih belum boleh berpuas hati kerana si katak ini memang panjang akalnya. Tidak semena-mena, dia boleh memboloskan diri pada bila-bila masa. Namun kali ini aku akan menunjukkan siapa yang lebih hebat menggunakan tipu muslihat.

          Telahan aku benar. Dalam diam katak itu cuba memboloskan diri dari celahan penyapu yang menghimpit tubuhnya dengan cara merangkak-rangkak. Namum aku sudah bersiap-sedia mengepung keliling penyapu itu dengan plastik sampah. Apa lagi, ketika dia hendak membuat lompatan paling bertenaga, dia telah melompat masuk ke dalam perangkap aku, iaitu plastik sampah.

              Fuhh! Ternyata jerat aku mengena dan strategi aku menjadi.

                Sungguh katak itu, separuh gila melompat-lompat di dalam plastik sampah yang kujinjing. Aku kasihan juga padanya. Sudahlah kehilangan habitatnya sendiri lalu dihalau pula ketika menceroboh ke rumah tangga orang. Aku kemudian menuju ke bilik air untuk memberitahu Tipah akan kejayaanku menundukkan si katak itu.

                  Namun pada saat aku membuka pintu bilik air yang tidak berkunci, dengan serta-merta Tipah meluru ke arahku. Dia kelihatan ketakutan dan mahu memeluk aku. Namun belum sempat dia berbuat begitu, aku tunjukkan plastik yang kujinjing sambil mengujar,

                  “Katak!”

              Aku ingin memberitahunya bahawa aku telah berjaya menangkap makhluk yang sangat ditakutinya. Namun sebaliknya dia menjerit melengking-lengking, tergeliang-geliut sambil melompat-lompat tatkala aku memberitahunya begitu. 


                 Cepat-cepat aku keluar dari bilik tidurku bersama-sama si katak yang kini  menjadi tawananku, sambil berdoa agar Tipah meredakan perasaannya sendiri setelah beberapa ketika dia tersiksa oleh rasa geli tahap melampau.

              “ Abah nak buat apa dengan katak tu?" Tanya Aman ketika aku keluar dari bilik dan melintasi ruang tamu. Mentuaku yang turut berada di situ mengulum senyum tersipu-sipu, mungkin malu dengan suara mezzo sopranonya yang agak sumbang bunyinya.

               “Makhluk yang suka lompat-lompat begini, elok kita jampi jadikan keroppi. Supaya dia duduk diam-diam, tak lompat-lompat lagi. Bolehlah Aman manja-manjakan dia,” kataku kepada Aman dalam lelah.


              Aku tersenyum-kulum tatkala berkomentar begitu. Dengan kumisku yang nipis membuatkan senyumanku bernuansa sarkastik. Di halaman rumah , katak itu aku lepaskan ke alamnya. Dia kulihat terbingung-bingung melompat dengan lompatan yang lemah. Barangkali dia  seperti aku, sudah letih bermain acilut atau barangkali dia sudah ditimpa bingung alang, tidak dapat melakukan sesuatu dengan betul.

              “Keroppi eh...” aku melatah sebaik sahaja Tipah mencubit aku. Baru aku sedar kami sudah sampai. Mujur sahaja bukan perkataan katak yang terlantun dari mulutku. Jika tidak , akan lebih panjang harakat soprano si Tipah. Sungguh dia trauma dengan makhluk spesis melompat ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan