Ahad, 23 Disember 2012

AKU SEBATANG PENSEL

AKU SEBATANG PENSEL



Aku adalah sebatang pensel
yang tidak akan mampu berdiri
untuk melorekkan garisan-garisan indah
melainkan tuanku mengapuk aku
memandu dan mendorongku
mengikut kemahuannya
mengikut kehendaknya

Aku adalah sebatang pensel
yang apabila mulai tumpul
aku akan diraut dan diraut
meskipun aku merintih sakit
namun tuanku tetap terus meraut
kerana dia mahukan aku
menjadi tajam semula

Aku adalah sebatang pensel
yang kadangkala begitu leka melorek
lalu aku tergelincir
maka terhasillah goresan-goresan jelek
namun tuanku sekadar berkata.
"Tidak mengapa. Goresan jelek itu masih bisa dipadam"

Lalu aku dikapuk kemas lagi
aku dipandu dan didorong lagi
supaya aku tidak tergelincir lagi.

Aku adalah sebatang pensel
meskipun aku cantik diluar
dihias pelbagai warna
dihias pelbagai rupa
namun nilai sebenar diriku
adalah kekebalan yang terkandung di dalamnya
yang akan melahirkan
goresan dan lorekan yang indah

Aku adalah sebatang pensel
yang akan meninggalkan goresan
yang akan meninggalkan lorekan
pada sehelai kertas putih bersih

andaikata aku lorekkan dengan indah
maka indahlah kertas putih itu
andaikata aku lorekkan dengan jelek
maka jeleklah kertas putih itu.

Maka aku sebatang pensel
harus sedar dan berhati-hati
terhadap semua gerak-lakuku
Kerana setiap lorekan itu
adalah gambaran tindak-tandukku



sh. umamah sy. abdullah  al-edrus
18hb. Jun 2010

Ilham daripada catatan "Belajar Daripada Sebatang Pensel"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan