Ahad, 29 September 2013

ANJING SALAK BUKIT

ANJING SALAK BUKIT


Berlari-lari dia, mundar-mandir. Berlari-lari di kaki bukit yang sedang duduk diam-diam. Lidah terjelir-jelir dengan liur yang menitik-nitik. Kemudian dia berdiri menghadap bukit. Ekor terkitai-kitai. Kepala menyundak langit. Lalu dia menyalak. Memantul-mantul salakannya. Kemudian dia diam. Kemudian dia menyalak lagi. Memantul lagi salakannya itu . Kemudian dia diam lagi. Matanya memerhati . Kupingnya tajam tegak berdiri. Bunyi salakan berbalik semula menghentam gegengang telinganya. Kemudian alam kembali sepi!

                       Geram dan marah. Perasaan tidak puas hati menakluk diri. Dia berlari-lari lagi. Mundar-mandir. Menyalak berkali-kali, melengking-lengking dan berdesing-desing. Melengking dan berdesing seperti besi diketuk penukul yang berdenting-denting. . Ekor terkitai-kitai . Dia benar-benar marah.

                    Harapannya salakan itu akan dapat meretakkan dan merobohkan bukit itu lalu berkecai menjadi serpihan-serpihan debu. Namun bukit itu tetap tegak di situ. Diam membatu. Salaklah semahu-mahu . Namun bukit itu sedikit pun tidak tersentuh oleh salakannya yang melengking-lengking.

                         Melihat bukit yang duduk tenang-tenang, semakin kuat dia menyalak. Memanggung kepala tinggi-tinggi supaya nanti lengkingannya melantun jauh menggegarkan bukit itu. Lidah semakin panjang terjelir dan semakin banyak pula liur yang meleleh-leleh. Dia kemudian diam sebentar. Ekornya mengitai lagi. Kupingnya nipis -runcing tajam tegak berdiri . Semakin sakit hatinya melihat bukit itu. Bergoncang pun tidak. Bergegar pun tidak .Lalu dia berlari lagi, tidak keruan dengan salakan yang semakin menjadi-jadi.

                                Sakit hatinya bukan kepalang. Di hadapan bukit dia berdiri lagi. Duduk melunjurkan kaki sambil lidah terjelir-jelir menitikkan liur. Matanya nyalang melihat bukit yang tenang bersendiri. Lalu dia berdiri. Ekornya semakin kuat mengitai. Menguak mulutnya lebar-lebar sehingga menampakkan bilah-bilah taringnya yang runcing-runcing. Berderum-deram getaran suaranya melepasi gigi-gigi taringnya. Mengumpulkan tenaga lalu dia berlari sekencang-kencangnya memanjat bukit. Mengharapkan bukit itu akan rebah dengan serangannya yang sekencang itu.

                                  Ah, terkial-kial dan terlelah-lelah pula dia terpaksa memanjat! Beban badannya sendiri tidak mampu dia pikul mendaki bukit yang cerun meninggi.

                           Bukit itu tetap diam. Tetap pegun. Melarikan diri pun tidak . Berasa resah dan gundah pun tidak . Apatah lagi rasa tergugat. Salaklah dan terkamlah. Cakarlah susuk agamnya. Dia tetap tegak terpasak kukuh di tempat duduknya.

                     Semakin dia cuba mendaki semakin berat dirinya dia terasa. Berusaha keras namun akhirnya kecundang juga. Justeru tergolek-golek dia berdebup jatuh di kaki bukit. Terasa sakit lantaran tercucuk sianggik, rumput jalang yang berceracak menikam-menikam dirinya.

                    Semakin sakit hatinya. Tergila-gila jadinya. Haru-biru dia berlari-lari ke sana dan berlari-lari ke mari dengan badannya yang calar terluka . Menyalak dan menyalak lagi dengan hati yang amat berapi-api. Lidah terjelir-jelir. Liur menitik-nitik. Mahu mendaki mencakar-cakar susuk si bukit takut pula tergolek lagi.

                       Jadilah dia anjing gila menyalak-nyalak tanpa henti. Lantaran terlalu kuatnya dia menyalak dan terlalu banyak liur yang menitik, akhirnya dia tumbang ke bumi . Jatuh tumbang mungkin pengsan atau mungkin sahaja mati akibat bodohnya diri, menyalak berapi-api bukit yang tetap tenang memerhati. Begitulah makhluk Tuhan yang bernama anjing . Dijadikan perumpamaan dalam firman-Nya. Jika engkau menghalaunya, ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau membiarkannya, ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah.



                   Maka ceritakanlah kisah-kisah ini supaya menjadi orang yang berfikir.

sh. umamah sy. abdullah al-edrus
30 Jun 2013
22.44

Tiada ulasan:

Catat Ulasan