Ahad, 13 Oktober 2013

SURAH AN-NAHL LEBAH

SURAH AN-NAHL
LEBAH
Juzu’ ke 14 : Surat ke 16
Tafsir Al-Azhar :Prof. Dr HAMKA

                    Surat ini bernama An- Nahl, ertinya LEBAH, iaitu surat ke 16 yang terdiri daripada 128 ayat. Nama Lebah diambil daripada ayat 68 yang membicarakan bahawa Allah telah memberikan ilham atau naluri kepada lebah agar dia membuat sarang di gunung-gunung , di pohon-pohon kayu atau pun di bumbungan rumah-rumah lalu menghirup buah dan kembang untuk menghasilkan madu. Dengan membaca keadaan lebah itu, manusia diperkenalkan akan kekuasaan Allah atas ‘alam, ke’ajaiban yang terkandung di dalamnya, apa tah lagi madu lebah itu adalah ubat yang amat mujarab bagi pelbagai penyakit.

                        Surat ini , sebagai surat-surat yang diturunkan di Makkah adalah menghimpun pokok ‘akidah yang besar, tentang ketuhanan, tentang wahyu dan tentang Hari Kebangkitan kelak. Tetapi disamping itu dia pun mempertautkan tentang ‘akidah ajaran Nabi Muhamad sallah Allah alaydhi wasallam dengan akidah ajaran Nabi Ibrahim ‘alayhi salam. Mengandung juga akan hakikat kemahuan Tuhan yang tidak terbatas dan perbandinganya tentang keinginan-keinginan manusia yang sangat sempit batasnya , yang semua itu menuntun kepada IMAN dan menolak KUFUR, membawa kepada petunjuk menolak kesesatan. Mengandung juga tugas dan kewajipan Rasul-rasul yang diutus Tuhan dan bagaimana pula sunnatulLah yang pasti berlaku bagi barangsiapa yang menolak risalat Rasul itu dan mendustakannya. Mengandung juga tentang halal dan haram , dan bagaimana pula karut marut kepercayaan kepada berhala yang berkenaan dengan ini. Di dalam surat ini juga dibentangkan tentang sabililLah, jalan tuhan yang harus ditempuh dan ujian terhadap Muslim yang setia memegang teguh agamanya dan betapa celakanya kafir sesudah iman.

                     Kemudian itu ditekankan pula tentang perlengkapan-perlengkapan dalam pergaulan hidup dengan sesamanya manusia. Bagaimana supaya berlaku ‘adil dan berbuat ihsan dengan sesama dan kesudian berkorban buat menolong orang lain dan keteguhan memegang janji dan setia kepada apa yang telah dijunjung tinggi bersama.

                      Semuanya itu diterapkan dalam keluasan ‘alam, pada ketujuh tingkat langit dan bumi, kadang-kadang pada hujan yang turun, pada sungai-sungai yang mengalir , pada kayu-kayuan yang tumbuh dengan suburnya , pada pergantian antara siang dan malam, pada peredaran matahari dan bulan dan bintang-bintang. Lanjut kepada lautan dengan pelayarannya yang jauh atau pun pada gunung-gunung sebagai pasak tiang dari bumi dan pada jalanraya-jalanraya yang terentang dan kadang-kadang sungai yang lebar pun menjadi jalan penghubung antara manusia. Kadang-kadang dipertunjukkan bagaimana pentingnya hubungan antara insan dengan ‘alam yang ada di sekelilinganya sampai kepada binatang-binatang ternak itu mendapat faedah , memakan dagingnya, meminum susunya dan mengambil bulunya akan pakaian atau pun akan tenda-tenda dan khemah.

                Dengan jangkauan yang begitu luas, surat ini sebagaimana kebiasaan surat-surat yang diturunkan di Makkah telah membawa manusia berfikir tentang hubungannya dengan Tuhan, dibangkitkan akalnya dan disandarkan batinnya sehingga terjadilah isi mengisi antara akal yang sedang berjalan mencari jawab pertanyaan yang bertubi datang dengan suara jiwa yang terharu melihat apa yang berada di sekeliling itu, sehingga akhirnya mahu atau pun tidak mahu, manusia dihadapkan dengan kenyataan, bahawa alat-alat yang ada padanya, terutama pancainderanya, lima alat penangkapnya, dia sebenarnya tidak terpisah daripada ‘alam di bawah kekuasaan satu Tuhan.. Maka melihatlah dia kepada langit dengan bintang-bintangnya, bumi dengan airnya yang mengalir dan sungainya yang berbelit-belit , matahari dan bulannya, siangnya dan malamnya, lautnya dan daratnya, tempat yang terlindung atau pun padang pasir yang terik, binatang-binatang dan burung-burungnya; semuanya itu membawa kenangannya kepada dunianya dan akhiratnya , dan melihat yang lahir pada mata dan terdengar pada telinga, dia pun sampai kepada satu kesimpulan akan adanya lagi yang ghaib, yang pancaindera tidak dapat mencapainya, tetapi dapat ditangkap oleh perasaan dan akal.

                   Diterangkan juga dalam surat ini tentang kehidupan manusia mulai masa dalam kandungan, sampai dia lahir ke dunia, sampai dia menjadi dewasa dan sampai tua dan akhirnya maut pun datang. Maka tepatlah surat ini jika dinamai an-Nahl :LEBAH. Sebagai dikatakan oleh pentafsir al-Muhayami, “Tidak jauh dari kemungkinan ilham yang DIA berikan kepada lebah itu; dapat dia mengambil sari dari buah-buah dan kembang yang ada dalam kitab itu”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan