Selasa, 8 Oktober 2013

SURAT UNTUK ADAM

Surat untuk Adam.

          Apakah kata-kata yang paling baik untuk diungkapkan kepada kalian wahai Adam? Apabila kalian secara jujur dan beradab, dengan santun dan cara yang terhormat memetik sekuntum bunga daripada pemiliknya, lalu dengan rasa tanggungjawab menghulur tangan menggenggam erat dan melafaz ijab dan qabul. Suara gementar , tubuh terketar dan peluh bermanik-manik, lalu dengan lafaz ijab dan qabul, kalian wahai Adam telah mengangkat darjat seorang perempuan daripada status seorang gadis kepada status seorang isteri. Kemudian perempuan itu, yang telah kalian petik dengan adab dan santun telah dengan tulus hati merelakan dan mengikhlaskan diri sebagai ladang untuk disemai benih sehingga lahirnya zuriat yang berdarjat, bakal mewarisi keturunan mulia zaman berzaman. Ah, lafaz ijab dan qabul itu sesungguhnya adalah satu panahan dan libasan api kepada iblis laknatulLah!

                 Tahukah kalian wahai Adam? Iblis itu terus berguling-guling kepanasan lantaran kecewa dan kecundang apabila daripada kalian wahai Adam, pendukung kalimah tayibbah membisikkan ‘La iLaha ill AlLah, Muhammad Rasulullah’, menabuh gegendang telinga tetamu baharu sebaik sahaja terdampar keluar daripada seorang rahim seorang perempuan yang telah kalian petik dengan santun dan beradab.Melahirkan zuriat yang diangkat Tuhan sebagai khalifah sehingga menimbulkan rasa dengki dan sakit hati iblis laknatulLah. Laknat Tuhan terhadapnya telah menyebabkan dia berikrar akan menggelincirkankan kita dan zuriat kita daripada landasan sirat`al mustaqim.

                Wahai Adam! Ini bererti perjuangan kita untuk menikmati narwastu Jannatul Naim bersama-sama tidak akan akan berakhir selama nadi masih terus berdenyut. Kita mesti saling mengikat dan saling memperingat supaya tidak tergelincir seperti mana datuk kita Adam rahimahulLah pernah tergelincir atas kealpaannya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun. Namun kita jangan sekali-kali membenarkan iblis laknatulLah terus menyelusup di celah-celah setiap helaan nafas bahkan pada setiap titik lubang rongga sebesar zarah sekali pun pada tubuh kita.

                     Ayuh Adam! Kita bersama-sama meniti quranal arabia pada setiap detik dan kita larutkan dalam setiap diri anak-anak kita Adam. Kita hayati bersama-sama ayat-ayat yang merentas alam . Ingatlah Adam! Di sana sudah menanti jannatin a’liyah, ‘ainun jariyah, sururum marfu’ah. Piala-piala minuman sudah sedia terhidang dengan bantal-bantal yang siap teratur dan hamparan-hamparan yang terbentang. 

                     Ayuh Adam! Kita bina rumah yang abadi di sana. Andainya isteri Fir`aun, Asiah meminta sebuah rumah di syurga lantaran kesabarannya dizalimi suaminya yang kufur dan angkuh, maka alangkah indahnya andainya isterimu Adam, meminta sebuah rumah di syurga lantaran kamu memimpinnya merendah diri lalu sujud meyembah kepada ke Agungan-Nya.

                      Terima kasih wahai Adam! Jiwa santun dan beradab tuan menjadikan kami perempuan yang mempunya harga diri. Lafaz ijab dan qabul kalian Adam telah mengangkat darjat kami sebagai bidadari. Di sana syurga sudah menanti. Sesungguhnya Tuhan tidak pernah memungkiri janji!

sh. umamah sy. abdullah al-edrus 
Kuala Lumpur. 
25 hb. Ogos 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan